Islamskie mity: ‘Dżihad’ oznacza ‘wewnętrzną walkę’
Zachodni apologetycy islamu twierdzą czasem, że skoro arabskie słowo ‘dżihad’ oznacza ‘walkę’, odnosi się ono do ‘walki wewnętrznej’, aniżeli do świętej wojny wobec niewiernych.
Według niektórych islamskich apologetyków i samych muzułmanów, koncepcja dżihadu dzieli się na dwa rodzaje: ‘wyższy’ i 'niższy’. Utrzymują, że ‘wyższy’ dżihad oznacza osobistą walkę z pokusami życia doczesnego i siłami zła. Zaleca ustawiczną pracę nad samym sobą i dążenie do bycia dobrym muzułmaninem. ‘Niższy’ dżihad oznacza walkę z niewiernymi. ‘Wyższy’ dżihad jest uważany za ważniejszy i jest celem każdego wyznawcy.
Prawda:
Po arabsku, ‘jihad’ oznacza walkę. W islamie oznacza świętą wojnę.
W Koranie istnieją wersety, które dobitnie świadczą o tym, ze dżihad nie jest jedynie walką duchową. Jako przykład podać można werset 4:95, w którym Allah nawołuje do walki przeciw niewiernymi, zwalniając z niej jedynie kalekich i starców.
(Koran 4:95) Ci spośród wiernych, którzy siedzą spokojnie – oprócz tych, którzy doznali szkody – i ci, którzy z zapałem walczą na drodze Boga swoimi dobrami i swoim życiem – nie są wcale równi. Wywyższył Bóg gorliwie walczących swoimi dobrami i swoim życiem nad tych, którzy siedzą spokojnie, o jeden stopień. Wszystkim Bóg obiecał rzeczy piękne. Lecz Bóg wyróżnił walczących gorliwie ponad tych, którzy siedzą spokojnie, nagrodą ogromną – |
Jak wiadomo, Koran jest zbiorem objawień, które Allah zesłał przez Mahometa dla ludzkości. Treść Koranu nie jest łatwa do zrozumienia, ponieważ nie podaje nam kontekstu ani opisu konkretnych zdarzeń i sytuacji, do których odnoszą się zawarte tam objawienia. Z tej przyczyny, by w pełni zrozumieć jego przekaz należy zwrócić się do Hadisów, które podają nam narrację wydarzeń jak również tafsirów, które te wydarzenia komentują. Pomocna jest też Sira, biografia Mahometa. Najważniejsze i najbardziej respektowane w świecie islamskim są hadisy Sahih Bukhariego i Sahih Muslima. Jedną z najwcześniejszych i przez to najbardziej poważanych biografii jest Życie Wysłannika Allaha (Sirat Rasul Allah) autorstwa Ibn Ishaq’a. Mając do dyspozycji Hadisy, tafsir i Sirę można w pełni zrozumieć kontekst wydarzeń, o których jest mowa w Koranie.
Powyższy werset pojawił się w czasie, kiedy Mahomet, zfrustrowany odrzuceniem jego religii przez Zydów, zaczął nawoływać swoich wyznawców do walki przeciw nim. Jak wynika z powyższego wersetu, Mahomet początkowo zwołał do walki każdego muzułmanina i potępił tych, którzy się wycofali. W odpowiedzi, niewidomy starzec zawołał: ‘O Proroku! Gdybym tylko był w pełni sił, napewno przystąpiłbym do dżihadu!’, w wyniku czego zesłano następne objawienie, które zrobiło wyjątek dla wiernych ograniczonych wadami fizycznymi i tym samym usprawiedliwiło ich bierność (Bukhari 4:56:2832). Określenie ‘ci, którzy doznali krzywdy’ odnosi się do ludzi kalekich i starców, którzy z przyczyn czysto fizycznych nie są w stanie uczestniczyć w dżihadzie.
Zatem skoro jest mowa o zwalnianiu osób niepełnosprawnych i starych, dżihad nie może być tylko i wyłącznie ‘wewnętrzną’ walką. Dodatkowo, Koran używa graficznego języka opisując sposoby, na które można zranić niewiernego. Trudno nazwać je nawoływaniem do duchowego ulepszenie własnej osoby w ramach owego 'wyższego dżihadu’. Oto niektóre z nich:
(8:12) Twój Pan objawił aniołom: „Oto Ja jestem z wami! Umocnijcie więc tych, którzy wierzą! Ja wrzucę strach w serca niewiernych. Bijcie ich więc po karkach! Bijcie ich po wszystkich palcach!” |
(5:33) Zapłatą dla tych, którzy zwalczają Boga i Jego Posłańca i starają się szerzyć zepsucie na ziemi, będzie tylko to, iż będą oni zabici lub ukrzyżowani albo też obetnie im się rękę i nogę naprzemianlegle, albo też zostaną wypędzeni z kraju. Oni doznają hańby na tym świecie i kary bolesnej w życiu ostatecznym. |
(9:5) A kiedy miną święte miesiące, wtedy zabijajcie bałwochwalców, tam gdzie ich znajdziecie; chwytajcie ich, oblegajcie i przygotowujcie dla nich wszelkie zasadzki! Ale jeśli oni się nawrócą i będą odprawiać modlitwę, i dawać jałmużnę, to dajcie im wolną drogę. Zaprawdę, Bóg jest przebaczający, litościwy! |
(47:4) Kiedy więc spotkacie tych, którzy nie wierzą, to uderzcie ich mieczem po szyi; a kiedy ich całkiem rozbijecie, to mocno zaciśnijcie na nich pęta. A potem albo ich ułaskawicie, albo żądajcie okupu, aż wojna złoży swoje ciężary. Tak jest! Lecz jeśliby zechciał Bóg, to Sam zemściłby się na nich, lecz On chciał doświadczyć jednych przez drugich. A co do tych, którzy zostaną zabici na drodze Boga, to On nie uczyni ich uczynków daremnymi. |
Równie treściwe nawoływania do wojny możemy znaleźć w Hadisach. W jednym z najbardziej poważanej kolekcji hadisów, Sahih Bukhari, sam Mahomet wspomina o dżihadzie ponad 200 razy. Każdy z nich zawiera wyraźną konotację do świętej wojny, z jedynie garstką wyjątków.
Źródło:
Koran po polsku
The Religion of Peace
Prawda o Mahomecie – Robert Spencer (plik PDF w wersji anglojęzycznej)
Uzupełniłbym również o werset:
2:216 Przepisana wam jest walka, chociaż jest wam nienawistna. Być może, czujecie wstręt do jakiejś rzeczy, choć jest dla was dobra. Być może, kochacie jakąś rzecz, choć jest dla was zła. Allah wie, ale wy nie wiecie!
Nakazuje on bezwzględnie walkę wszystkim muzłom, jest to obowiązek. Wynika to z oficjalnego komentarza (tafsir):
http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=197
Nie ma „oficjalnego komentarza”, każdy duchowny pisze komentarze, od Ciebie zależy, który z nich wybierzesz.
Magdalena mija się z prawdą…
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tafsir
POPIERAM PETERA,ignoruje to coś co mieszka w Polsce i jest za wprowadzeniem islamu,tfuu
Magdalena Habibi Babadi znów nieudolnie kłamie.
Nie wiem jaką wersję koranu czytała. Może niech określi z jakiej heretyckiej sekty islamskiej pochodzi, z pewnością nie jest to islam sunnicki czy szyicki. Te odmiany islamu nie pozwalają na swobodną, radosną interpretację koranu.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tafsir